Vertikálna vizitka Mandragora

Firemné a osobné vizitky a ich typografia - diel-I.

Autor: Juraj

Vizitka. Čo si pod týmto predstavíte? Kúsok papiera, na ktorom sú vytlačené nejaké údaje, meno, adresa, telefón, email. Iste, máte pravdu, ale... Zamyslite sa ale nad tým, že aj tak malá plocha akou je vizitka, má svoju výpovednú hodnotu. Dokáže vášmu potencionálnemu klientovi povedať veľa, veľa o vás, veľa o vašej firme. Pri vizitkách je isté len to, že kvalitné vizitky sú dôležité pre vašu osobnú, alebo firemnú prezentáciu. Predsa každý z nás máme nejaký svoj vkus, nejakú svoju predstavu o tom, čo sa nám páči a čo nie. Toto platí aj pri "dobrých vizitkách" a zlých vizitkách". V tomto blogu by som sa ukázať vizitku z pohľadu typografie, teda použitej kombinácie fontov a farieb. Každá takáto kombinácia by mala vytvárať príjemný celok, ktorý dokáže upútať a zaujať toho, komu sa vaša vizitka dostane do rúk.

Návrh vizitky a jej typografia.

Typografia. Môžeme povedať, že je to jednoducho umenie a technika aranžovania písma v grafickom dizajne. Typografia je ústrednou témou každej grafickej práce a ukazuje nám zručnosť dizajnéra. Typografia je umenie. Je to oveľa viac, ako len to, že vaše slová, texty sú čitateľné. Váš vhodný výber písma a to ako toto písmo použijete, aby vám zapadlo do vášho celkového grafického návrhu, bude tým podstatným, či je váš výsledný dizajn dobrý, zlý, alebo skvelý. Dobrá typografia je čiastočne intuitívna, ale hlavne je to o pochopení jej základných pravidiel . Nie je možné, aby ste sa stali kvalifikovaným v typografii bez toho, aby ste sa zoznámili minimálne s jej základmi a pravidlami. No a v neposlednom rade, je potrebné aj nejaké grafické cítenie.

Pokiaľ sa chcete pustiť do tvorby vlastnej vizitky tak aby spĺňala vaše predstavy, musíte si uvedomiť že vizitka je grafické dielo. Toto dielo sa skladá z viacerých prvkov, ktoré ovplyvňujú jej výslednú podobu. V dnešnom mojom blogu sa zameriam na výber fontov /typografiu/ vizitky.

Typografia je určitá forma umenia a techniky kombinovania písiem a preto má dôležité miesto pri tvorbe dizajnu.

Nezabúdajte ale na to, že len text vám nestačí. Vizitka nevyhnutne potrebuje aj iné ingrediencie k tomu, aby ste dosiahli požadovaný výsledok. Potrebujete aj vhodný výber farieb (farebné zľadenie), doplňujúcich grafických prvkov, napríklad logo, ikony kontaktov a podobne. No a všetko toto potom musíte správne "poukladať" na svoju vizitku a dostanete výsledný grafický produkt.

Najdôležitejším účelom vizitiek je to, aby seriózne reprezentovali svojho majiteľa a firmu. Nezabúdajte, že vizitky neposkytujú len základne údaje, akými sú osobné údaje či kontakty. Vizitky sú len jednou súčasťou zo základných tlačovín, firemnej identity, ktoré ostatným ukazujú váš status a imidž vašej firmy. A to každý deň.

Estetický vzhľad vizitky je nevyhnutný pre získanie prvého pozitívneho dojmu zo strany vášho obchodného partnera, alebo vášho potenciálneho klienta. Vaše kvalitné vizitky dokážu pozdvihnúť mienku o vašej firme ktorú zastupujete, kvalitnou vizitkou pozdvihnú jej dôveryhodnosti. V dnešnej dobe si na esteticky príťažlivej kvalite vizitiek nezakladajú len veľké spoločnosti, ale čoraz viac aj malé firmy. Vizitky sa tak stávajú neodmysliteľnou súčasťou firemnej identity. A čo je najdôležitejšie, vizuálny vzhľad sa často prispôsobuje „firemným farbám“. O korporátnej, alebo ak chcete firemnej identite, si povieme niečo v niektorých budúcich článkoch.

Vo tomto svojom článku sa preto zameriame len na vizitky a to hlavne z pohľadu typografie. Typografia vizitky je základný kameň na ktorom je dobrá vizitka postavená. To, aký má kto vkus, čo sa mu páči a čo nie sa nebudeme zaoberať. To záleží na každom z vás. Budem sa hlavne zameriavať na typografiu, ktorá samozrejme podlieha nejakým štandardom a pravidlám. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že vhodne vybrané farby pre text, pre pozadia sú tak isto dôležité, ako vhodne zvolená typografia. Typografia + farby vytvárajú celkový dojem o grafike vizitky. Vytvárajú obraz o vás pred vašim obchodným partnerom. Určite sa každý z vás už stretol s firemnou vizitkou vo svojom živote. Videli ste vizitky čo sa vám páčili a chceli by ste také mať aj vy, ale určite ste sa stretli aj s vizitkami, čo vás neupútali, čo sa vám vyslovene nepáčili. Mnohé firmy dôležitosť vizitky často krát nerozumne prehliadajú a túto súčasť firemnej identity (korporátnej identity) často podceňujú. V profesionálnej oblasti je však tento „malý“ kúsok papiera veľkou šancou na vytvorenie pozitívneho prvého dojmu na vášho potenciálneho obchodného partnera, resp. zákazníka. Uvedomte si to, že po skončení vášho obchodného stretnutia sa vaša vizitka stáva prostriedkom k nadviazaniu vašej ďalšej komunikácie a prípadnej spolupráce.

Skúste si prezrieť na internete rôzne grafické návrhy vizitiek a zamyslite sa nad nimi. Toto vám môže priniesť veľa užitočných informácií a inšpirácie pre vašu tvorbu.

Skôr, ako sa pustíte do vlastného návrhu vizitky si musíte uvedomiť, že návrh vizitky nie je len záležitosť napísania textu a umiestnenia loga na „malú“ plochu vizitky. Návrh firemnej, alebo osobnej vizitky je veľmi dôležité. Dobrou vizitkou dokážete pozitívne ovplyvniť svoj ´prvý dojem´ na svojho obchodného partnera. Nezabúdajte, že prvých 10 sekúnd je rozhodujúcich. Sú dôležité pre vás a pre vašu protistranu a vo veľkej miere ovplyvňujú výsledný dojem. A práve vaša vizitka by vám mala dopomôcť k tomu, aby bol tento dojem o vás pozitívny. Poobzerajte sa na internete po profesionálnych vizitkách a dôkladne si ich pozrite. Venujte tomu čas, dôkladne analyzujte to, čo vidíte, to čo sa vám na nich páči, alebo nepáči. Zameriavajte sa na typografiu, a sami sa pýtajte, je použité písmo dosť čitateľné? Je príliš malé? Je príliš veľké? Máte problém sa na konkrétnej vizitke orientovať? Chvíľu vám trvá rozoznať, že komu vizitka patrí? Máte aj vy vo svojej „zbierke“ takú vizitku? Zhrňte si na papier nedostatky ktoré si myslíte že vizitka má a pri vlastnom návrhu sa im snažte vyhnúť. Uistite sa, že vaša vizitka bude ako firemným tak aj vašim zrkadlom. Nesnažte sa predať firemný imidž, ale aj svoj imidž lacno, takpovediac pod cenu. Spravte si vizitku takú, ktorá vás bude reprezentovať na úrovni.

Kombinujte, kombinujte, kombinujte. Skúšajte si vlastné kombinácie fontov a potom si svoje výsledky vyhodnocujte. Spýtajte sa známych, rodiny, kamarátov. Skôr, ako sa pustíte do vlastného návrhu vizitky si musíte uvedomiť, že návrh vizitky nie je len záležitosť napísania textu a umiestnenia loga na ´malú´ plochu vizitky.

Návrh firemnej, alebo osobnej vizitky je veľmi dôležité. Dobrou vizitkou dokážete pozitívne ovplyvniť svoj „prvý dojem“ na svojho obchodného partnera. Nezabúdajte, že prvých 10 sekúnd je rozhodujúcich. Sú dôležité pre vás a pre vašu protistranu a vo veľkej miere ovplyvňujú výsledný dojem. A práve vaša vizitka by vám mala dopomôcť k tomu, aby bol tento dojem o vás pozitívny. Poobzerajte sa na internete po profesionálnych vizitkách a dôkladne si ich pozrite. Venujte tomu čas, dôkladne analyzujte to, čo vidíte, to čo sa vám na nich páči, alebo nepáči. Zameriavajte sa na typografiu, a sami sa pýtajte, je použité písmo dosť čitateľné? Je príliš malé? Je príliš veľké? Máte problém sa na konkrétnej vizitke orientovať? Trvá vám chvíľku určiť/rozpamätať to, komu vizitka patrí? Máte aj vy vo svojej ´zbierke´ takú vizitku? Zhrňte si na papier nedostatky ktoré si myslíte že vizitka má a pri vlastnom návrhu sa im snažte vyhnúť. Uistite sa, že vaša vizitka bude ako firemným tak aj vašim zrkadlom. Nesnažte sa predať firemný imidž, ale aj svoj imidž lacno, takpovediac pod cenu. Spravte si vizitku takú, ktorá vás bude reprezentovať na úrovni. Takže ešte raz, kombinujte, kombinujte, kombinujte. Skúšajte si vlastné kombinácie fontov. Experimentujte a zoznamujte sa s umením typografie. V ďaľšom diely sa bude bližšie zaoberať typografiou s hlavným zameraním na párovanie fontov z rodiny Serif a fontov z rodiny Sans Serif. Pokračovanie blogu Firemné a osobné vizitky a ich typografia - diel II