Title

Firemné a osobné vizitky a ich typografia - diel-II.

By: J.M.

V predchádzajúcej časti som písal také všeobecné poznatky ohľadne vyhotovenia vlastného grafického návrhu firemnej, alebo osobnej vizitky. Mimochodom, vy čo? Trénovali ste párovanie fontov? Dosiahli ste nejaké výsledky s ktorými ste spokojní, alebo sa vám vaša vlastná práca nepáčila? No, nie je to ľahké, ale všetko sa dá dosiahnuť. Verte, ak sa tomu budete vážne a zodpovedne venovať, výsledky budú a budete sa mať čím pochváliť.

Fonty a licencie.

Na internete si môžete ľahko nájsť fonty za nízke ceny, samozrejme nájdete aj fonty ktoré sa pohybujú v čiastkach stoviek eur, alebo dolárov. No my sa zameriame len na fonty free, ktoré sa dajú používať aj na komerčné účely a pre osobnú potrebu. Ale pamätajte si, že aj pre takzvané free fonty platia určité licenčné pojednania pre ich používanie. Preto je dobré si vždy prečítať licenčné podmienky ku každému fontu, čo si stiahnete z internetu a chcete ho použiť. Samozrejme, ak ich budete sťahovať zo solídnych internetových stránok a nie z warez stránok.

Ale pamätajte si, že aj pre takzvané free fonty platia určité licenčné pojednania pre ich používanie.

Na internete sú aj fonty ktoré sú síce zadarmo, ale zo slušnosti je vhodné poslať autorovi nejaký príspevok za jeho prácu. Najčastejšie je to uvedené pri danom fonte ako donate. Výška príspevku ktorý autorovi pošlete je v rozmedzí od 5$ (5€) a viac. Záleží len na vás, ako si ceníte autorovu prácu. Potom tu máme širokú ponuku platených fontov, teda komerčných fontov. Tu si ale treba uvedomiť, že tieto fonty sú už naozaj len pre profesionálne využitie, nakoľko tie fonty sú aj pomerne drahé.

Pre ilustráciu uvediem font Guardian Collection,  kde jeho celá kolekcia stojí $3.000. A to je cena len za jeden font…

Ja osobne využívam najčastejšie stránku www.fontsquirrel.com. Ak na tejto stránke nenájdete fonty, ktoré by vyhovovali vašej predstave, môžete sa pozrieť na stránku https://fonts.google.com.

Typografia v dizajne vizitky.

V tomto svojom blogu sa preto zameriame len na vizitky a to hlavne z pohľadu jej typografie. Typografia vizitky je totiž základný kameň na ktorom je dobrá vizitka postavená. To, aký má kto vkus, čo sa mu páči a čo nie sa nebudeme zaoberať. To záleží na každom z vás a vašom vkuse. Typografia podlieha nejakým štandardom a pravidlám. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že vhodne vybrané farby pre text, pre pozadia sú tak isto dôležité, ako vhodne zvolená typografia. Typografia a farby vytvárajú celkový dojem o grafike vizitky.

Vytvára obraz o jej majiteľovi, o firme, o osobe. Najdôležitejším účelom vizitiek je to, aby seriózne reprezentovali svojho majiteľa a firmu. Nezabúdajte, že vizitky neposkytujú len základne údaje, akými sú osobné údaje či kontakty. Vizitky sú len jednou súčasťou zo základných tlačovín, firemnej identity, ktoré ostatným ukazujú váš status a imidž vašej firmy. A to každý deň. Estetický vzhľad vizitky je nevyhnutný pre získanie prvého pozitívneho dojmu zo strany vášho obchodného partnera, alebo vášho potenciálneho klienta. Vaše kvalitné vizitky dokážu pozdvihnúť mienku o vašej firme ktorú zastupujete, kvalitnou vizitkou pozdvihnú jej dôveryhodnosti. O firemnej identite ako takej, si povieme niečo v niektorých budúcich článkoch.

Určite sa už každý z vás stretol s firemnou vizitkou, osobnou vizitkou vo svojom živote. Videli ste vizitky čo sa vám páčili a chceli by ste také mať aj vy. Asi ste sa tiež stretli aj s vizitkami, čo vás neupútali, čo sa vám vyslovene nepáčili. Mnohé firmy dôležitosť vizitky často krát nerozumne prehliadajú a túto súčasť firemnej identity často podceňujú. V profesionálnej oblasti je však tento malý kúsok papiera veľkou šancou na vytvorenie pozitívneho prvého dojmu na vášho potenciálneho obchodného partnera, resp. zákazníka. Uvedomte si to, že po skončení vášho obchodného stretnutia sa vaša vizitka stáva prostriedkom k nadviazaniu vašej ďalšej komunikácie a prípadnej spolupráce.

Skúste si prezrieť na internete rôzne grafické návrhy vizitiek a zamyslite sa nad nimi. Skúste porozmýšľať nad tým, čo by ste vy spravili inakšie, čo by ste zmenili. Toto vám môže priniesť veľa užitočných informácií a inšpirácie pre vašu budúcu tvorbu.

Skôr ako sa pustíte do vlastného návrhu vizitky si musíte uvedomiť, že návrh vizitky nie je len záležitosť napísania textu a umiestnenia loga na malú plochu vizitky. Návrh firemnej, alebo osobnej vizitky je veľmi dôležitý. Dobrou vizitkou dokážete pozitívne ovplyvniť svoj prvý dojem na svojho obchodného partnera. Ešte raz, nezabúdajte, že prvých 10 sekúnd je rozhodujúcich. Sú dôležité pre vás a pre vašu protistranu a vo veľkej miere ovplyvňujú výsledný dojem. A práve vaša vizitka by vám mala dopomôcť k tomu, aby bol tento dojem o vás pozitívny. Poobzerajte sa na internete po profesionálnych vizitkách a dôkladne si ich pozrite. Venujte tomu čas, dôkladne analyzujte to, čo vidíte, to čo sa vám na nich páči, alebo nepáči. Zameriavajte sa na typografiu, a sami sa pýtajte, je použité písmo dosť čitateľné? Je príliš malé? Je príliš veľké? Máte problém sa na vizitka má a pri vlastnom návrhu sa im snažte vyhnúť. Uistite sa, že vaša vizitka bude ako firemným tak aj vašim zrkadlom. Nesnažte sa predať firemný imidž, ale aj svoj imidž lacno, takpovediac pod cenu. Spravte si vizitku takú, ktorá vás bude reprezentovať na úrovni.

V žiadnom prípade sa nesnažte o to, aby v textovej časti vizitky použili čo najviac fontov. To je veľká chyba. Najčastejšie a úplne postačuje ak sa použijú dva druhy fontov. Dobrá kobinácia je použiť pätkové a bezpätkové fonty. Táto kombinácia úplne postačuje a spolu s vhodne zvolenými farbami dokážete spraviť kvalitnú vizitku. Dajú sa použiť aj iné druhy fontov, ako ručne písané, alebo nadpisové. Ale vždy si pamätajte, používať len dva druhy. Menej je niekedy viac. Uvedomte si základné pravidlo, že font musí splniť svoj účel. Vždy záleží samozrejme o aký text sa jedná, čo sa má textom oznámiť... Vplýva na to veľa vonkajších faktorov. No pri vizitkách sa vždy snažte dodržať pravidlo, kombinovať len 2 druhy forntov.

Pätkové fonty sú fonty z rodiny Serif a bäzpetkové fonty sú z rodiny Sans Serif. Rozdieľ je v tom, že jeden druh fontov Serif  má v spodnej časti takä pätky a fonty z rodiny Sans Serif, alebo len Sans tieto pätky nemajú.

Ešte raz, kombinujte, kombinujte, kombinujte. Skúšajte si vlastné kombinácie fontov a potom si svoje výsledky vyhodnocujte. Spýtajte sa známych, rodiny, kamarátov. Skôr, ako sa pustíte do vlastného návrhu vizitky si musíte uvedomiť, že návrh vizitky nie je len záležitosť napísania textu a umiestnenia loga na malú plochu vizitky. Zhrňte si na papier nedostatky ktoré si myslíte že vizitka má a pri vlastnom návrhu sa im snažte vyhnúť. Uistite sa, že vaša vizitka bude ako firemným tak aj vašim zrkadlom.